"Assalamualaikum and hello everyone! Thanks for visiting my Blog. All the photos were taken by me, unless indicated otherwise. You can use or reproduce certain contents and images (except for personal notes/ journals) for personal use only."

Blog's quote: Biarlah apa yang ditulis memberi manfaat untuk yang lain, insyaAllah.

Friday, December 9, 2011

Dia yang sombong atau aku yang prejudis!

Prejudis, membuat penilaian terus tanpa usul periksa boleh menyebabkan kita salah sangka dengan seseorang atau sesuatu perkara. Kadang kala dengan tegas kita menegakkan benda yang belum pasti...

"Ada kisah seorang kawan yang merasakan kawan lama yang tak tegur dirinya itu sombong kerana tidak menegurnya masa berselisih bahu di jalan tadi. Malah dia berniat untuk memutuskan hubungan persahabatan mereka. Bila diselidik, rupa-rupanya, kawannya itu tidak dapat melihat dengan jelas disebabkan tidak memakai cermin mata pada ketika itu!"

Selidik dan pasti tentang sesuatu perkara sebelum menilai. Sama-samalah kita menghindari penyakit hati ini supaya terhindar dari unsur-unsur negetif yang lain seperti mengumpat dan mengata orang. Semoga Allah sentiasa memberi rahmat dan perlindungan kepada kita semua, insyaAllah amin.

No comments: